Experience
ProfessionalOther skills
Music mixing, Game audio, Post ProductionHighlighted references
• Ozogoche (documentary)• Huaquero (Hybrid Docu-Fiction, Experimental)
• Al Oriente (film)
Contact Nicolás Fernández Pérez
About
Sound designer | RUIDO | EcuadorESPAÑOL:
Soy ecuatoriano, me gradué en 2010 como Ingeniero en Sonido y Acústica en la UDLA y luego estudié un posgrado en Acoustics & Music Technology/Sound Design en la Universidad de Edimburgo, en Escocia en 2016.
En 2015 fui seleccionado como uno de los 60 invitados a participar de los talleres de sonido para cine “Talentos Buenos Aires 2015” organizados por la Universidad del Cine (FUC) y La Berlinale.
Después de mis estudios de maestría regresé al Ecuador y comencé a trabajar a tiempo parcial como docente en la Universidad de las Artes (Guayaquil) en la Escuela de Artes Sonoras durante 2 años y luego me mudé a Quito, trabajando también como docente en el Instituto de Artes Visuales. Arts (I.A.V.Q.) en la Escuela de Producción de Cine y TV durante 4 años, donde supervisé el diseño sonoro de proyectos estudiantiles en cortometrajes y podcasts.
En el año 2019 co-fundé RUIDO, empresa dedicada al sonido para cine y multimedia, ofreciendo servicios integrales de producción de audio y trabajando principalmente en el cine independiente ecuatoriano actual.
En 2022, fui seleccionado entre 2.250 postulantes a nivel mundial, para ser parte de los 200 participantes del Berlinale Talents 2022, que se llevó a cabo durante el Festival Internacional de Cine de Berlín. Asistí a un taller de 5 días especializado en diseño de sonido cinematográfico y composición cinematográfica.
Actualmente, sigo trabajando como docente a tiempo parcial en dos de las escuelas de cine más importantes de Quito (UDLA y USFQ). La otra parte del tiempo estoy trabajando como diseñador de sonido en películas con mi empresa RUIDO.
Además, soy guitarrista y productor musical autodidacta, tocando en 2 bandas, Los Barrelshots (rocksteady) y Páramos Inversos (Alt-Rock).
ENGLISH:
I’m Ecuadorian, graduated in 2010 as a Sound and Acoustics Engineer at UDLA and then studied a postgraduate degree in Acoustics & Music Technology/Sound Design at the University of Edinburgh, in Scotland on 2016.
In 2015 I was selected as one of the 60 guests to participate in the “Talents Buenos Aires 2015” sound workshops for cinema organized by the Universidad del Cine (FUC) and La Berlinale.
After my master studies I returned to Ecuador and began working part-time as a teacher at Universidad de las Artes (Guayaquil) in the School of Sound Arts for 2 years and then relocated to Quito, also working as a teacher at the Institute of Visual Arts (I.A.V.Q.) in the Film and TV Production School for 4 years, where I supervised the sound design of student projects in short films and podcasts.
In 2019, I co-founded RUIDO, a company dedicated to sound for cinema and multimedia, offering comprehensive audio production services and working mainly on the current ecuadorian independent cinema.
In 2022, I was selected among 2,250 applicants worldwide, to be part of the 200 participants of the Berlinale Talents 2022, which took place during the Berlin International Film Festival. I attended a 5 day workshop specialized in film sound design and film scoring.
Currently I’ve continued working as a part-time teacher in two of the most important film schools in Quito (UDLA and USFQ). The other part of my time I spend working as a sound designer in movies with my company RUIDO.
Additionally, i’m a self-taught guitarist and music producer, playing in 2 bands, Los Barrelshots (rocksteady) and Páramos Inversos (Alt-Rock).
Credits
Year | Project name | Client | Role |
---|---|---|---|
2015 | Alba | Caleidoscopio Cine | Production sound mixer |
2014 | Un secreto en la Caja | Ostinato Cine | Production sound mixer |
2014 | Tinta sangre | Mateo Herrera | Sound designer, 5.1 surround mixing |
2019 | Vacío | Xanadu Films | Production sound mixer |
2015 | Territorio | Alexandra Cuesta | Production sound mixer |
2018 | Ecuatorian Shetta | Pulpobal Producciones | Production sound mixer |
2022 | Quien mató a mi padre? | Luciérnaga Producciones | Production sound mixer, Sound designer |
2020 | San Telmo Tapes | 300 Films/Indigo Art Media | Sound designer |
2019 | El día que me callé | Cabezahueca Producciones | Production sound mixer |
2022 | La piel pulpo | Caleidoscopio Cine | Production sound mixer |
2023 | Ozogoche | Botón Films/Joe Houlberg | Sound designer, Production sound mixer |
2014 | Quebrada | Felipe Cordero | Production sound mixer |
2014 | Comuna Engabao | Libertad Gills | Sound designer |
2012 | Acariciando a mi niño | Santiago Terán | Production sound mixer |
2011 | Mejor no hablar de ciertas cosas | Javier Andrade | Boom Operator |
2013 | Los Guardianes de la Marimba, el Cununo y el Guasá (short) | Buho Films | Production sound mixer, Sound designer |
2019 | Grabador Fantasma (short) | Adrián Balseca | Sound designer |
2015 | El Cóndor pasa (short) | Adrián Balseca | Production sound mixer, Sound designer |
2013 | Saudade | Juan Carlos Donoso | Boom operator |
2021 | Mark my silence (El Intérprete) | Joe Houlberg | Sound designer, audio post, 5.1 surround mixing |
2024 | Los desechables (Short-In progress) | Alfredo León | Production sound mixer and sound design |
2021 | Kissing Gaia – San Pedro (short) | Jerry Toth | Sound designer, audio post, 5.1 surround mixing |
2021 | SONIAL (short) | Andrés Cornejo/Rudolfo Quintas | Sound designer, audio post, 5.1 surround mixing |
2021 | Al Oriente | José María Avilés | Production sound mixer & Sound designer |
2021 | Barajas | Javier Izquierdo | 5.1 Mixing |
2022 | Tsitsanu | Miguel Imbaquingo | Sound Designer, Mixer |
2023 | Ave (short) | Ana Cristina Barragán | Sound Designer, Production Sound Mixer |
2022 | Club 55 | Dorian Rivière | Sound Designer, Mixer |
2012 | NUCA (short) | Ana Cristina Barragán | Production Sound Mixer, Sound Designer |
2023 | Allpamanda | Tawna Cine | Sound Designer, Mixer |
2023 | Elogio a la Oscuridad (Short) | Adrián Balseca | Production Sound Mixer |
2024 | Huaquero | Juan Carlos Donoso | Sound Designer |
2024 | Carmela y Los Caminantes | COOPDOCS | Sound Designer |
2024 | Hiedra | Ana Cristina Barragán | Production Sound Mixer |
2024 | Eco de Luz | Misha Vallejo | Dialogue Editor |
2024 | Sin Miedo a Caer | Miguel Garzón | Sound Designer, Mixer |
2024 | El Río de los Espíritus | Tawna Cine | Sound Designer, Mixer |
2024 | Los dos lados de la tortuga | Oscar X. Illingworth | Sound Designer, Mixer |
Awards
Year | Award | Awarded for |
---|---|---|
2015 | Talents-Buenos Aires | Selected from hundreds of participants from latin-america to participate in the Talents Buenos Aires Sound Design workshops, in Buenos Aires, Argentina. |
2022 | Berlinale Talents – Berlin | Part of the 200 selected among 2.250 applicants worldwide to participate in the Berlinale Talents Sound Design Workshops, in Berlin, Germany. |
Education
Year | School | Course |
---|---|---|
2011 | Universidad de las Americas (UDLA) | Sound and Acoustics Engineering |
2016 | University of Edinburgh | MSc. Acoustics and Music Technology |
2024 | AVID Technology-Instituto ENE Audio | Avid Certified Pro Tools Dolby Atmos Professional |
2023 | UDLA-CEA | Diplomado en Enseñanza y Aprendizaje Efectivo en Educación Superior |